Wycena przedsiębiorstw oraz spółek – profesjonalny i obiektywny proces szacowania i rekomendacji wartości przedsiębiorstwa, spółek. Wycena przedsiębiorstw, spółek obejmuje: szacowanie wartości przedsiębiorstw, zorganizowanych części przedsiębiorstw, całych spółek, pakietów większościowych i mniejszościowych spółek, całej działalności gospodarczej, części działalności gospodarczej.
Wycena przedsiębiorstw oraz spółek – profesjonalny i obiektywny proces szacowania i rekomendacji wartości przedsiębiorstwa, spółek. Wycena przedsiębiorstw, spółek obejmuje: szacowanie wartości przedsiębiorstw, zorganizowanych części przedsiębiorstw, całych spółek, pakietów większościowych i mniejszościowych spółek, całej działalności gospodarczej, części działalności gospodarczej.
W Polsce nie ma obowiązkowej korporacji skupiającej specjalistów z dziedziny wyceny przedsiębiorstw, spółek. Nie istnieją też ścisłe zasady wycen przedsiębiorstw, spółek w Polsce. Został przyjęty (2011 r.) Krajowy Standard Wyceny Specjalistyczny „Ogólne Zasady Wyceny Przedsiębiorstw” przez Polską Federację Stowarzyszeń Rzeczoznawców Majątkowych. Istnieje PABA (Polish Association of Business Appraisers – Polskie Stowarzyszenie Biegłych w Dziedzinie Wycen Przedsiębiorstw; raczej nieaktywne; nawet brak strony internetowej). Ostatnio założone Stowarzyszenie Biegłych Wyceny Przedsiębiorstw w Polsce (rejestracja maj 2015) - http://www.sbwpwp.org/. Na świecie główne organizacje to American Society of Appraisers (ASA) http://www.appraisers.org/ oraz Canadian Institute of Chartered Business Valuators (CIBV) https://cicbv.ca/. Mamy też International Valuation Standards Council http://www.ivsc.org/.
Co mamy (mieliśmy) w Polsce:
- Rozporządzenie RADY MINISTRÓW z dnia 30 maja 2011 r. w sprawie analizy spółki, przeprowadzanej przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa (obowiązuje)
- Rozporządzenie RADY MINISTRÓW z dnia 17 lutego 2009 r. w sprawie analizy przedsiębiorstwa państwowego dokonywanej przed wydaniem zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej (wciąż obowiązuje) ;
- Rozporządzenie RADY MINISTRÓW z dnia 17 lutego 2009 r. w sprawie analizy spółki, przeprowadzanej przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa (uchylone),
Rozporządzenie RADY MINISTRÓW z dnia 30 maja 2011 r. w sprawie analizy spółki, przeprowadzanej przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa:
- Rozporządzenie określa mającej na celu oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki, z wyłączeniem zakresu ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki
- Zakres analizy mającej na celu oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki, z wyłączeniem zakresu ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki, obejmuje: 1) opis przedsiębiorstwa i działalności spółki; 2) oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki przy użyciu co najmniej dwóch metod wyceny (brak nazw metod).
- Wyboru metody wyceny przedsiębiorstwa, spółek dokonuje się w zależności od, w szczególności:
- bieżącej sytuacji ekonomiczno-finansowej spółki;
- uwarunkowań związanych z podstawowym przedmiotem działalności spółki;
- charakteru głównych źródeł generowania wolnych przepływów pieniężnych z prowadzonej działalności;
- struktury kapitału spółki;
- produktywności posiadanych przez spółkę zasobów i sposobu wykorzystywania ich w prowadzonej działalności.
- Od analizy mającej na celu oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki, w tym ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki, można odstąpić (6 przypadków).
Rozporządzenie RADY MINISTRÓW z dnia 17 lutego 2009 r. w sprawie analizy przedsiębiorstwa
państwowego dokonywanej przed wydaniem zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej (wciąż obowiązuje):
- Oszacowanie wartości przedsiębiorstwa państwowego jest dokonywane przy użyciu co najmniej dwóch metod wyceny przedsiębiorstwa, spółki (w szczególności spośród następujących):
- zdyskontowanych przyszłych przepływów pieniężnych,
- wartości odtworzeniowej,
- wartości skorygowanej aktywów netto,
- rynkowej wartości likwidacyjnej,
- przy zastosowaniu mnożnika zysku.
- Wyboru metody wyceny przedsiębiorstwa, spółki dokonuje się w zależności od sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa państwowego. Wybór metody wyceny wymaga uzasadnienia. Porównanie wyników oszacowania wartości stanowi podstawę do określenia wartości przedsiębiorstwa.