Wycena znaku towarowego
Wycena znaku towarowego – wieloletnie doświadczenie i profesjonalizm
Zapewniamy profesjonalne wsparcie w procesie szacowania wartości znaków towarowych.
Znaki towarowe zazwyczaj stanowią najbardziej wartościowe składowe wartości niematerialnych i prawnych przedsiębiorstw i spółek. Zgodnie z Prawem Własności Przemysłowej znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony. Znakiem towarowym, może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.
W życiu gospodarczym znaki towarowe są zazwyczaj dzielone na:
- znaki firmowe – oznaczające bezpośrednio dany podmiot gospodarczy i jedynie w sposób pośredni jego produkty, towary i/lub usługi,
- znaki towarowe produktowe – odnoszące się bezpośrednio do danego produktu i/lub usługi lub ściśle powiązanych ze sobą produktów i/lub usług.
Przeprowadzenie profesjonalnej wyceny znaku towarowego jest dokonywane zazwyczaj w następujących celach:
- sprzedaż znaku towarowego,
- udzielenie licencji na korzystanie ze znaku towarowego,
- wniesienie znaku towarowego jako aport (wkład niepieniężny) do spółki,
- oszacowanie poniesionej szkody z tytułu nieuprawnionego używania znaku towarowego,
- ustanowienie zabezpieczenia na znaku towarowym w procesie pozyskiwania kredytu.
Wykonanie wyceny znaku towarowego jest też wymagane w procesie przeprowadzania alokacji ceny nabycia (ang. Purchase Price Allocation) – identyfikacji i oszacowania wartości godziwej nabytych składników majątku – materialnych oraz niematerialnych, w tym znaków towarowych – w celu finalnego ujawnienie ich w bilansie podmiotu przejmującego.
Znaki towarowe, podobnie jak wszystkie wartości niematerialne i prawne, są wyceniane przy zastosowaniu metod rynkowych (porównawczych), kosztowych i dochodowych.
- W metodzie rynkowej wartość znaku towarowego jest estymowana na podstawie porównywalnych rynkowych transakcji sprzedaży. Najczęściej bezpośrednie zastosowanie tej metody w praktyce jest mocno utrudnione z uwagi na brak dostępu do danych transakcyjnych sprzedaży podobnych znaków towarowych. Jednocześnie, możliwe jest zastosowanie tej metody poprzez oparcie się na szacowaniach wartości znaków towarowych w procesach alokacji ceny nabycia (PPA - purchase price allocation) będących następstwem przeprowadzonej transakcji przejęcia spółki lub przedsiębiorstwa.
- Dla podejścia kosztowego wartość znaków towarowych estymowana jest jako koszt potrzebny do ponownego wyprodukowania lub odtworzenia wycenianej pozycji.
- W metodach dochodowych, będących najczęstszymi technikami wyceny znaków towarowych, proces szacowania wartości bierze pod uwagę potencjalne przychody, wydatki, rentowność oraz nakłady inwestycyjne związane z używaniem znaku towarowego. Metody te estymują wartość jako wartość bieżącą lub skapitalizowaną przyszłych przepływów pieniężnych netto, przychodów lub oszczędzonych kosztów w okresie życia ekonomicznego znaków towarowych. Metody dochodowe mogą przyjmować różne formy mając na względzie specyfikę samego znaku towarowego podlegającego wycenie oraz cel wyceny.
Najczęściej używane metody dochodowe w procesie wyceny znaków towarowych to:
- Metoda Kapitalizacji Płatności Licencyjnych (relief from royalty method),
- Metoda Oszczędności Kosztowych (cost savings method),
- Metoda Wielookresowej Nadwyżki Zysków (multi-period excess earnings method - MPEEM),
- Metoda Hipotetycznej Utraty Aktywa (with and without method).
W procesie wyceny podejściem dochodowym rozpatrujemy uwzględnienie oszczędności podatkowych odnoszących się do amortyzacji podatkowej danego znaku towarowego (tax amortization benefit).